مرکز ایمپلنت دندان دکتر محمد امین دین پرور|دندانپزشکی در شیراز

PlayPause
Shadow

دندان عقل

نویسنده: بدون دیدگاه اشتراک:

بررسی اجمالی :

دندان های عقل سومین مولارهایی هستند که در قسمت پشت دهان قرار داشته که جای کافی برای بیرون آمدن و رشد مناسب ندارند.

دندان های عقل جزو آخرین دندانهایی هستند که در دهان بیرون می آیند. اکثر مردم دارای چهار دندان عقل در پشت دهان هستند شامل دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین.

بیرون آمدن دندان های عقل می تواند باعث بروز درد، آسیب به سایر دندان های دیگر و نیز سایر مشکلات گردد. در بعضی موارد، دندان های عقل هیچ مشکل ظاهری یا فوری ایجاد نمی کند. اما چون تمیز کردن آنها سخت است، ممکن است بیشتر موجب آسیب و یا پوسیدگی سایر دندان ها و یا بیماری لثه شوند.

دندانهای عقل که موجب بروز درد و یا سایر عوارض دندانی می شوند معمولا کشیده می شوند. بعضی از دندانپزشکان و جراحان دهان نیز توصیه می کنند که دندان های عقل را پیش از ایجاد درد و یا سایر مشکلات ایجاد شونده توسط آنان در آینده ، کشیده شوند.

طبقه بندی دندان ها

علائم :

دندانهای عقل همیشه عامل بروز علائم مرتبط با بیرون آمدن نیستند. با این حال، هنگامی که یک دندان عقل بیرون می آید، به دندان های دیگر آسیب رسانده و یا باعث مشکلات دیگر دندان ها می شود، ممکن است برخی از این علائم یا نشانه ها را تجربه کنید:

• لثه قرمز یا متورم
  • حساس به لمس و یا خونریزی لثه
  • درد فک
  • تورم در اطراف فک
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • ایجاد مشکل هنگام باز کردن دهان

چه وقت باید به دندانپزشک مراجعه کرد :

در صورتیکه علائمی که بیانگر بروز مشکل در ناحیه انتهای دهان را مشاهده و یا احساس کردید که احتملا مربوط به دندان عقل شما هست، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علل :

دندان های عقل (مولر سوم) معمولا مشکل ایجاد می کنند، زیرا آنها فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته و یا نمی توانند به طور طبیعی رشد کنند.

دندان های عقل معمولا بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می شوند. برخی افراد دارای دندان های عقلی هستند که بدون هیچ مشکلی بیرون می آیند و در کنار سایر دندان های دیگر قرار می گیرند. اما در بسیاری از موارد، دهان برای بیرون آمدن دندان های عقل فضای کافی نداشته و موجب بروز صدمه به اطراف خود می گردند.

یک دندان عقل ممکن است تنها قسمتی از آن بیرون بیاید و مابقی در داخل لثه باقی بماند و یا هرگز از لثه بیرون نزند. به هر حال وضعیت بیرون آمدن دندان عقل، چه بطور کامل بیرون آید و یا ناقص، دندان عقل ممکن است:

• با زاویه به سمت جلو به دندان بعدی رشد کند
  • با زاویه به سمت عقب دهان، رشد کند
  • به سمت راست نسبت به سایر دندان های کناری خود، رشد کند، در حالیکه خودش بیرون نیامده و در داخل استخوان فک باقی مانده بماند.
  • مستقیم به سمت بالا یا پائین مانند دندان های دیگر رشد کند ولی در داخل استخوان فک گیر کند.

صدمه به دندان های مجاور

عوارض جانبی:

دندان های عقل گیر افتاده می تواند چندین مشکل در دهان ایجاد کند:

آسیب به دندان های دیگر : اگر دندان عقل به مولر دوم فشار آورد، ممکن است به آن آسیب رسانده و یا خطر ابتلا به عفونت را در آن منطقه افزایش دهد. این فشار همچنین می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در دندان های دیگر شود و یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر را الزامی کند.

کیست ها : دندان عقل در یک کیسه در داخل استخوان فک رشد می کند. این کیسه می تواند با مایع پر شود و تشکیل یک کیست را بدهد که می تواند به استخوان فک، سایر دندان ها و یا به اعصاب اطراف آسیب برساند. به ندرت، تومور، معمولا بصورت خوش خیم ( غیر سرطانی ) توسعه می یابد. تشکیل این نوع کیست ها ممکن است نیازمند به جراحی و برداشتن بافت و یا استخوان داشته باشد.

افتادن : به نظر می رسد دندان های عقل بیشتر از سایر دندان ها در معرض خطر پوسیدگی باشند. این وضعیت به احتمال زیاد به این دلیل اتفاق می افتد که تمیز کردن دندان های عقل سخت تر است و غذا و باکتری ها به راحتی در لابلای دندان ها گیر می کنند.

بیماری لثه : به علت سخت بودن تمیز کردن دندان های عقل ، شانس فرسودگی افزایش یافته که این حالت می تواند باعث ایجاد بروز درد و نیز التهاب لثه ها گردد.

پیشگیری :

شما نمیتوانید از وقوع گیر نیفتادن دندان های عقل جلوگیری کنید، اما با تنظیم معاینات دوره ای شش ماهه برای تمیز کردن و بازرسی، توسط دندانپزشک خود قادر به نظارت بر رشد و ظهور دندان های عقل خود خواهید بود. انجام عکسبرداری های منظم ممکن است لازم بوده تا وضعیت دندان های عقل قبل از بروز و توسعه مشکلات مورد بررسی و درمان لازم قرار گیرند.

تصویر رادیوگرافی : دندان عقل

تشخیص :

دندانپزشک یا جراح دهان شما می تواند دندان ها و دهان شما را برای تعیین اینکه آیا دندان های عقل در حال ایجاد مشکل هستن یا خیر را بررسی و به شما اطلاع دهد. این ارزیابی ها شامل :

• پرسیدن سوالاتی در خصوص علائمی که در دهان و دندان شما بروز کرده است و نیز سلامت عمومی شما
  • بررسی شرایط دندان ها و لثه ها
  • بررسی های تصویر برداری از طریق اشعه ایکس،  می تواند دامنه آسیب و نیز وضعیت دندان ها و استخوان های فک را مشخص نماید.

معاینه و ارزیابی بیمار جهت تشخیص صحیح و به موقع

درمان :

اگر دندان های عقل در وضعیت دشواری قرار گرفته باشد و یا شرایط پزشکی شما چندان مساعد برای انجام جراحی نباشد، دندانپزشک شما حتما با جراح دهان در این رابطه مشورت خواهد کرد تا وی بهترین را و شیوه درمان را برای شما انتخاب و توضیح دهد.

جراحی برای کشیدن دندان عقل:

دندانهای عقلی که باعث درد و یا سایر مشکلات دندان می شوند معمولا تحت عمل جراحی قرار گرفته و کشیده می شوند. کشیدن دندان عقل معمولا در صورت بروز موارد زیر ضروری است :

• عفونت یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال) که دندانهای عقل را درگیر کرده باشد
  • پوسیدگی دندان در بخشی از دندان عقل که از لثه بیرون زده است
  • کیست یا تومورهایی که دندان های عقل را درگیر کرده باشد
  • دندان های عقلی که سبب آسیب رساندن به دندان های مجاور خود شده باشند

التهاب و تورم در اطراف دندان

کشیدن دندان عقل تقریبا همیشه به صورت سرپایی انجام می شود، بنابراین شما در همان روز به خانه خواهید رفت. ولی به هر حال فرآیند کشیدن دندان عقل ( در شرایط مطب و یا در بعضی موارد، اتاق عمل ) شامل موارد زیر است:

ایجاد حالت بی حسی موضعی توسط تزریق داروهای بی حسی موضعی و یا انجام بی هوشی در اتاق عمل

کشیدن دندان : در طول کشیدن دندان، دندانپزشک یا جراح، دهان شما در ناحیه لثه ها برش داده و هر قسمت از استخوانی که از دسترسی به رسیدن به ریشه دندان آسیب دیده جلوگیری می کند را بر می دارد. پس از کشیدن دندان، دندانپزشک یا جراح دهان معمولا بسته به زخم ایجاد شده، ناحیه برش داده شده را بخیه و فضای خالی را با گاز پر می نماید.

کش دندان عقل ممکن است موجب بروز درد و خونریزی و همچنین تورم در ناحیه عمل و یا فک شود. به طور موقت، بعضی از مردم به علت تورم عضلات دهان ممکن است دچار مشکل در باز کردن دهان خود شوند. پزشک به شما دستورالعمل های لازم برای مراقبت از زخم ها و کنترل درد و تورم را ارائه خواهد نمود. مانند مصرف داروهای ضد درد و نیز استفاده از کمپرس های سرد برای کاهش تورم.

شایان ذکر است که تعداد بسیار کمی از بیماران ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل دچار مشکلات زیر شوند:

• عفونت در ناحیه جراحی به دنبال تجمع باکتری ها و یا ذرات غذای گیر کرده در این ناحیه
  • آسیب دیدن سایر دندان های اطراف به دندان ها، صدمه به اعصاب، صدمه به نواحی سینوسی

تصویر سینوس ها

منبع مورد استفاده